Już w najbliższy poniedziałek (19 czerwca) rusza w Paryżu na lotnisku Le Bourget 54. Międzynarodowy Salon Lotniczy. To największa tego typu impreza na świecie, która potrwa do 25 czerwca br. Dlatego nie może na niej zabraknąć także redakcji Rynku Lotniczego. Naszym partnerem w tym roku są linie Air France.
W specjalnym wątku Paris Air Show codziennie będziemy informować naszych czytelników o nowościach prosto z Paryża. Informacje prosto z Paryża będziemy podawać też na profilu Twitter Rynku Lotniczego (
@RynekLotniczy) oraz redaktorów: Piotra Bożyka (
@PiotrBozyk) i Łukasza Malinowskiego (
@Lukasz_Malin). Informacje będą dostępne także na naszym
profilu Facebook. Naszym głównym partnerem są linie
Air France. Przetestujemy też nowy sprzęt fotograficzny od firmy
Sony Polska.
Air Show w liczbach
Paryski salon lotniczy odbywa się już od 114 lat. Na najbliższej imprezie zbiorą się najważniejsi gracze branży. Pierwsze cztery dni pokazów zarezerwowane są wyłącznie dla przedstawicieli mediów oraz przemysłu lotniczego. Natomiast kolejne dni będą dostępne już dla wszystkich zwiedzających. W 2017 r. na Salonie zaprezentowało się 2381 wystawców z 48 krajów. Część branżową wystawy odwiedziło 142 tys. osób i 290 oficjalnych delegacji ze stu krajów. W dni otwarte w imprezie uczestniczyło 180 tys. widzów. Na cały Salon akredytowanych było 3450 dziennikarzy z 67 krajów. Na wystawie statycznej znajdowało się 140 samolotów, a 45 z nich zaprezentowano w locie. Salon lotniczy jest organizowany przez Salon de l'International Aeronautique et de l'Espace (SIAE), spółkę zależną od GIFAS (Francuskiego Związku Firm Przemysłu Lotniczego). Po raz pierwszy w swojej historii International Paris Air Show na Le Bourget będzie gościć ponad 2460 wystawców.
W 2019 r. na Salonie zaprezentowało się 2453 wystawców (w tym aż 1186 francuskich firm) z 48 krajów (wzrost o 3 proc. względem 2017). Wśród nich było aż 150 start-upów, a to wszystko odbyło się na 52 tys. m2 stoisk, 335 budynków o powierzchni 35 tys. m2 oraz 38 tys. m2 powierzchni wystawienniczej na zewnątrz. Top pięć krajów biorących udział w PAS19 to: USA, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania oraz Belgia. Targi odwiedziło 139 tys. osób (spadek o 2 proc.) oraz 304 oficjalne delegacji z 98 krajów (+8 delegacji). Podczas dni otwartych dla publiczności zgromadziło się 176,1 tys. osób (spadek o 10 proc.). Wydarzenie relacjonowało 2720 dziennikarzy (spadek o 21 proc.). Wszystkie zawarte kontrakty na pokazach warte były ponad 140 mld dolarów amerykańskich.
Najwięksi gracze: Airbus i Boeing
Jak zawsze największe zainteresowanie wzbudzać będą dwaj najwięksi gracze branży - Airbus i Boeing. Dla każdego z nich będzie on w tym roku zupełnie inny. Boeing będzie walczył o swoją pozycję i nadszarpniętą reputację w ostatnich latach, natomiast Airbus na pewno na tym skorzysta pokazując całą gamę swoich produktów wąsko i szerokokadłubowych. Na pokazach nie zabraknie również komercyjnych producentów jak ATR, Bombardier oraz Embraer.
Airbus
Na targach Paris Air Show 2023 Airbus zaprezentuje szeroki wachlarz innowacyjnych modeli samolotów komercyjnych i wojskowych, systemów kosmicznych oraz nowych techologii. Airbus pokaże na tegorocznym Paris Air Show aż siedem pasażerskich samolotów. Na wystawie statycznej zaprezentowane zostaną samoloty A350-1000 XWB i ACJ319 w barwach linii Qatar Airways, A220-300 Air France, testowy A320neo i A350-900 w barwach Airbusa, A321LR jetBlue oraz A321XLR, który zostanie także zaprezentowany w pokazie dynamicznym. Przez cały tydzień dwa samoloty testowe: A350-900 i A321XLR będą brały udział w pokazach dynamicznych. Międzynarodowa sieć badawczo-technologiczna Airbus Innovations zaprezentuje na targach Paris Air Show wybrane możliwości technologiczne i eksperymentalne koncepcje.
Ważnym elementem wystawy będzie prezentacja szerokiej oferty Airbus Defence and Space, w tym samolotów wojskowych i do zadań specjalnych, bezzałogowych systemów powietrznych, satelitów i systemów startowych. Na ekspozycji statycznej i w powietrzu zaprezentowany zostanie samolot transportowy A400M, a także makiety bezzałogowców Tanan i Harfang. W strefie wystawienniczej pokazany zostanie także wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) oraz satelity telekomunikacyjne. Pokazany zostanie także system satelitarnej obserwacji Ziemi wysokiej rozdzielczości AstroBus-S z satelitą PeruSAT-1.
Na targach zaprezentowana zostanie odświeżona oferta produktów Airbus Helicopters: H160, H145M, które zostaną pokazane na wystawie statycznej, oraz model H175, który obejrzeć będzie można w pawilonie Grupy Airbus. Na wystawie zobaczymy również H225M Caracal, H-665 Tigre oraz mock-up H-125M.
Boeing
Na PAS23 Boeing zaprezentuje swoje wiodące na rynku portfolio lotnicze i obronne, w tym wydajne odrzutowce komercyjne, krytyczne platformy obronne, usługi zorientowane na klienta i innowacyjne technologie autonomiczne.
B737-10, największy członek rodziny MAX, dołączy do nowego B777-9 w pokazie dynamicznym, podczas gdy spółka zależna Boeinga Wisk Aero zadebiutuje całkowicie elektryczną, autonomiczną taksówką powietrzną szóstej generacji - którą firma planuje certyfikować do komercyjnych operacji pasażerskich. Ponadto Riyadh Air, najnowszy przewoźnik Arabii Saudyjskiej, zaprezentuje należący do Boeinga samolot 787-9 Dreamliner w nowych barwach inspirowanych kolorami nieba o zmierzchu. Samolot będzie prezentowany na wystawie statycznej przez cały tydzień.
Dzięki silnemu zaangażowaniu w zrównoważony przemysł lotniczy, Boeing zademonstruje "Cascade" (Climate Impact Model), narzędzie do modelowania danych, które zostało niedawno udostępnione publicznie, aby zapewnić praktyczny wgląd w cel przemysłu lotniczego, jakim jest zerowa emisja netto do 2050 r. Firma zadebiutuje również nowym narzędziem, które śledzi zrównoważoną pojemność paliwa lotniczego na całym świecie, a także przedstawi aktualizację dotyczącą dostarczania samolotów w 100 proc. zgodnych z SAF do 2030 r.
- Gdy nasza branża powraca do Le Bourget, z niecierpliwością czekamy na dołączenie do naszych klientów, dostawców i partnerów w czasie, gdy popyt na komercyjne podróże lotnicze rośnie, a platformy obronne są bardziej krytyczne dla globalnego bezpieczeństwa. Od ponad wieku Boeing chroni, łączy i inspiruje ludzi na całym świecie poprzez innowacje i przełomowe produkty. Mając na uwadze zrównoważony rozwój w ciągu najbliższych 100 lat, będziemy nadal współpracować na całym świecie, aby wspierać zobowiązanie lotnictwa do zerowej emisji netto do 2050 r. - powiedział dr Brendan Nelson, prezes Boeing Global.
Nie zabraknie także sprzętu wojskowego. Tutaj będzie pokaz siłyi możliwości amerykańskiego sprzętu. W Paryżu będziemy mogli zobaczyć maszyny Boeinga prezentowane w strefie Departamentu Obrony USA m.in. śmigłowce CH-47F Chinook i AH-64D Apache oraz samoloty P-8A Poseidon i KC-46A Pegasus. Inne samoloty jakie znajdą się na wystawie, to Boeing B-1B, C-17 Globemaster i F-15E Strike Eagle.
Embraer
Embraer powraca w tym roku na Paris Air Show, aby zaprezentować swoje samoloty komercyjne i wojskowe jak również nowe platformy zrównoważonego rozwoju i technologiczne. Jedną z głównych atrakcji wystawy statycznej jest debiutujący w Paryżu samolot KC-390 portugalskich sił powietrznych, pierwszego klienta NATO obsługującego ten samolot. Drugi KC-390, w barwach Brazylijskich Sił Powietrznych, będzie na wystawie statycznej i weźmie udział także w pokazach dynamicznych w pierwszych dniach. Na targach zobaczymy samolot szkoleniowy Super Tucano. Oprócz wojskowych maszyn pojawią się także te komercyjne i biznesowe. Rodzinę E-jetów reprezentować będą samoloty E195-E2, a lotnictwo biznesowe jedna z maszyn Phenom.
- Jesteśmy niezwykle podekscytowani powrotem na Paris Air Show w tym roku, aby zaprezentować nasze niesamowite portfolio produktów, usług i rozwiązań ukierunkowanych na wydajność i zaawansowaną technologię. Embraer jest gotowy do rozwoju w sposób zrównoważony i z przyjemnością potwierdzam, że nasze samoloty wykonujące pokazy lotnicze na targach będą latać na mieszance zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), podkreślając nasze zaangażowanie w bardziej zrównoważoną przyszłość i zgodność z naszymi celami w zakresie energii odnawialnej - powiedział Francisco Gomes Neto, prezes i dyrektor generalny Embraera.
ATR i inni
ATR wystawi na Paris Air Show swoje dwa samoloty: pasażerskiego 72-600 oraz cargo 72-600F, którego codziennie zobaczymy w pokazach dynamicznych. Obydwa samoloty będą wyposażony w nowe silniki Pratt & Whitney PW127XT. Producent planuje podpisanie kilku kontraktów oraz zaprezentuje także ostatnio ogłoszone nowe kabiny pasażerskie.
Wielkim nieobecnym będzie Bombardier, który mimo braku produkcji samolotów komercyjnych, nie pokaże swoich samolotów biznesowych.
Na PAS23 po raz pierwszy od wielu lat zabraknie rosyjskiej myśli technicznej, ale ta kwestia była przesądzona od 24 lutego 2022 r. czyli od momentu agresji Rosji na Ukrainę.
Polskie akcenty
Niestety w tym roku pojawi się tylko jeden polski akcent wśród wystawców, dokładnie będzie to firma Thoni Alutec.
O Air France
W obecnym sezonie
Air France oferuje od 3 do 4 bezpośrednich lotów dziennie między Warszawą a Paryżem oraz 3 loty tygodniowo z Krakowa. Podczas 2,5-godzinnego rejsu pasażerowie otrzymują (w zależności od pory dnia) kanapkę lub przekąskę oraz napoje - zawarte w cenie biletu. Każdy bilet Air France obejmuje też przewóz sporego bagażu kabinowego o łącznej wadze 12 kg (walizka kabinowa i akcesorium). Bezpłatna jest również możliwość wyboru miejsca w samolocie podczas odprawy. Przez Paryż, w ramach siatki połączeń Air France, aktualnie można polecieć do 191 miast w 89 krajach.